March 29, 2020

Sebagai karyawan, saya suka untuk faham warna-warni audiens. Ada pembaca yang suka tulisan saya, ada yang tidak. Ada pendengar yang suka muzik saya, ada yang tidak. Itu OK. Dan OK juga untuk saya menghasil karya yang kadang bagus, kadang kurang bagus. Kerana sebelum karyawan, saya manusia.

I'm glad I was done chasing perfection in terms of creative work the moment I hit thirty. My 20s was wasted on insecurely competing with people... I decided I don't wanna do that anymore. Since then I have found more peace and enjoyment. My priority now is for my art to grow; not for it to be great.

Terlalu banyak berfikir membuat kita kurang merasa. Terlalu banyak merasa membuat kita kurang berfikir. Sangat penting bagi saya- kesederhanaan dan keseronokan dalam berkarya. As years passed by, growth and consistency matters more to me as an artist. More than greatness and likeability. 

March 28, 2020

"I'm happy for you. Happy to know that you're now a biological dad. Something you could never be if you stayed with me... because I don't have the capability. But it's okay. You've always wanted your own child. It's perfectly understandable. I know you will be an amazing father."

March 27, 2020

Belum tidur? Saya terasa hendak kongsi sebuah lagu yang saya pernah tulis dan gubah. Mungkin boleh mencetus sesuatu...? Selamat mendengar. (Earphones, please.)

https://www.reverbnation.com/waniardy/song/19209368-jika-esok-kita-semua-mati

JIKA ESOK KITA SEMUA MATI
nukilan Wani Ardy

Berapa banyak lagi
hela nafas yang dipinjamkan?
Hanya Maha Pemiutang
yang tahu angka sebenarnya

Mengapa kita rasa
masih jauh dari maut?
Sedang dua ini akrabnya
seperti tanah dan rumput

Bila akan aku berani
merapat sepuluh jari
mengaku tiap salahku
mata ke mata berkata jujur?

Yang Maha Pengampun-- Dia
bukan manusia
Kuatkah kita untuk merobohkan
tembok yang di antara?

Jika esok kita semua mati
pasti kita baik sama sendiri


Jika esok kita semua mati
pasti tiada beban untuk mengampuni


Jika esok kita semua mati
pasti gaduh ucap terima kasih


Jika esok kita semua mati
pasti maaf dan cinta kita hujani

Pasti belas dan budi kita hujani.

March 26, 2020

Niat yang terpaling baik dan mulia sekalipun takkan boleh menghalal cara yang angkuh dan biadap.

March 25, 2020

Are you okay?

I hope you're not home alone. I hope you have someone to hug. And someone to hug you back. I hope you have someone to hug you from the back.

I hope someone will ask you, "are you okay?" Or I will ask you, "are you okay?"

I hope you too will ask someone, "are you okay?"

March 24, 2020

"Bonda, Ikhlas rasa bumi sakit la. Sebab tu jadi macam ni."

(Ikhlas, 8 tahun)

I have a sister and a younger brother who are both doctors working at different hospitals. Though I may not show it or say it out loud, I worry about their wellness and safety every day since the outbreak. I mention them in my prayers, along with my elderly parents whose whereabouts I cannot control as we're not living under the same roof.

A few hours ago, my elder brother shared his relief with us family. Relief that his area has zero new cases as of today. He works at the district office and has been on duty at the disaster control operation center. I congratulated him on the news. Never have I thought I would one day congratulate my elder brother for not having anyone dying.

It's a trying time for all of us.

Not just Malaysians, but all of us citizens of the world. I'm so grateful for our country's MOH. As my sibs are out there dealing with the impact of this pandemic, at home I began to reflect on my role.

I st...

March 23, 2020

Dalam pada Allah tarik antara nikmat & rahmat terbesar kita iaitu solat Jumaat & solat fardhu di surau/masjid, Dia adakan ganjaran untuk tugas yang terpaling mudah tanpa perlu susah payah iaitu duduk di rumah. Insyaallah.

"Verily with every hardship there is ease." 94:6

"WITH."

March 22, 2020

Aura negatif dan politik bodoh takkan selamatkan kita daripada wabak ini.

March 18, 2020

Ayah saya seorang imam. Bila perintah kawalan pergerakan diumumkan, reaksi pertama ayah berbunyi-- "mulai subuh esok, ayah terpaksa solat fardhu di rumah." Ada nada sedih terutama pada perkataan "terpaksa" tu. Tapi ayah sambung-- "peluang berjemaah dengan anak-anak, insyaallah."

Jadi imam buat apa bila surau/masjid ditutup?
Jawapan: Imam jadi imam. Imam tetap jadi imam.

ALLAH TARIK NIKMAT & RAHMAT TERBESAR

Ayah kata, bila Allah uji kita dengan menurunkan wabak penyakit, sampai solat Jumaat dah tak boleh, solat fardhu di surau/masjid pun dah tak boleh, itu tandanya Allah dah tarik antara nikmat dan rahmat terbesar dalam hidup kita manusia. Iaitu nikmat dan rahmat solat berjemaah di rumah Allah. Islam adalah agama bermasyarakat. Jadi macam mana nak kembalikan nikmat dan rahmat ni? Dengan menjadi imam di rumah sendiri. Dengan merumah-Allah-kan rumah sendiri. Ayah pesan, sekarang ni, yang kita betul-betul ada adalah rumah kita. We only have our homes now. Our shelter. It's time to return the...

March 13, 2020

Sejajar dengan arahan kerajaan dalam perutusan Perdana Menteri semalam, acara kita ditunda ke tarikh baru yang akan diumumkan kelak. (Bukan dibatalkan ya.) Terima kasih kepada para karyawan dan penaja yang sudi terlibat. Kita tetap jumpa nanti bila wabak pandemik ini kian reda, harapnya. Pemerkasaan kebersihan dan kesihatan adalah yang paling penting di masa ini. Pendaftaran kehadiran masih diteruskan di bit.ly/partiperempuan manakala pra-pesan antologi boleh dibuat melalui bit.ly/heliumbooks.

Stay safe, everyone. Wash your hands 190 times a day!

Please reload

  • YouTube - White Circle
  • SoundCloud - White Circle
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • Twitter - White Circle

© 2020 by Wani Ardy Ent.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now