top of page

Belajar

#songseriesbywaniardy Belajar, 2008 Benda bila tak jadi dekat kita, memang mudah kita berkata-kata. "Semua kejadian ada hikmah dia." "Tuhan takkan uji luar kemampuan kita." "Sabarlah, kau dipilih sebab kau kuat." "Syukurlah, ada orang kena lagi berat." Padahal benda bila jadi dekat kita, ada masa ayat-ayat gini kita nak dengar pun dah tak lalu. Sometimes they don't really help. Sebab semua tu sebenarnya kita dah tahu dan dari awal kita dah bagitahu diri kita dulu. Bukan menidak atau menafi, bukan sombong atau benci. Bukan. It's just that we need time to sit back and reflect, let it out now and when the storm has calmed down- learn. Belajar boleh jadi benda yang sama ada paling susah atau paling senang. Lagu Belajar ni antara kelemahan saya. Lutut saya lekas menggigil dan bahu saya cepat jatuh bila saya persembahkan lagu ni. Maybe because to me, learning is that time when I feel the smallest. Saya tulis dan gubah lagu Belajar waktu saya sedang melalui fasa kehidupan yang mencabar. To know that you know nothing, are nothing, and can be sure of nothing but death, is actually pretty scary. Saya suka tujukan lagu ni pada para pelajar saya dan bekas para pelajar saya. Saya pesan selalu- benda teruk mana pun, mesti ada keindahan yang terselit sebab Tuhan tu Maha Pengasih dan Adil, jadi jangan khuatir. Dia ada, Dia tunggu kita tadah, meminta. To be frank, most of the time I was merely reminding myself. The ability to find beauty in pain, when pain is what you need though you may disagree, is something that we all are constantly trying to embrace and make peace with. Pengalaman ternyata guru kita yang pertama. Benda selagi tak jadi dekat kita, memang mudah kita berkata-kata. soundcloud.com/waniardy reverbnation.com/waniardy youtube.com/waniardyofficial


Recent Posts
Archive
bottom of page