top of page

Differences in Sex Development (DSD)

Mulut orang kita ringan kalau bab mengata atau meneka orang lain sebagai khunsa, pondan, dua alam, dan sebagainya. Cuba kita ringan juga belajar bab sex education dan gender, serta kepelbagaian jenis kejadian manusia - lelaki dan perempuan.


DIFFERENCES IN SEX DEVELOPMENT (DSD):


MRKH SYNDROME


Normal karyotype 46 XX. Normal ovaries and eggs. Tiada rahim atau rahim tidak terbentuk sepenuhnya (tidak berfungsi). Laluan vagina untuk sexual intercourse tiada atau hampir tiada (2/3). Perlu dilation therapy atau pembedahan pembentukan vagina. No menstruation. No pregnancy. Possible abnormalities in kidneys, heart, skeletal, hearing.


SWYER SYNDROME


Ada karyotype 46 XY (usually present in males) tapi rupa perempuan. Raised as females, identify as females, dan ada kemaluan perempuan. Ada rahim dan tiub fallopio, sama ada normal atau kecil daripada biasa. Tiada ovari / kelenjar reproduksi, yakni tiada telur / ovum. Boleh cuba mengandung jika menggunakan telur / ovum dari penderma.


COMPLETE ANDROGEN INSENSITIVITY SYNDROME (CAIS)


Genetically male (XY) but do not respond to male hormones at all. Hasilnya, penghidap nampak feminin; ada payudara wanita dan kemaluan perempuan. Preferred gender is usually female because of the way they look. But because they are genetically male, jadi mereka tiada rahim, serviks, dan tiub fallopio. No menstruation. No pregnancy.

Ini baru tiga. Ada banyak lagi. Saya kongsi yang ini sebab ini kes yang saya selalu terima. Indeed God created us men and women. Tapi dalam kejadian lelaki itu ada banyak jenis keadaan dan dalam kejadian perempuan juga ada banyak jenis keadaan. Not everything is black or white. His power is beyond our comprehension. Iqra'.


Wani Ardy bit.ly/mrkhmalaysia


Recent Posts
Archive
bottom of page